Jesteś tutaj    /   "Czytające przedszkola"    /   Wskazówki    Drukuj

Patroni Honorowi

kampanii czytania
 

 

Biblioteka Narodowa

 

Instytut Książki

 

Polski Komitet Olimpijski

 

 

Kampanię społeczną

"Cała Polska czyta dzieciom"

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

 

 


Wskazówki

1. 20 minut dziennie. Codziennie! 

Należy wprowadzić na stałe codzienne czytanie dzieciom przez nauczycieli przez co najmniej 20 minut dziennie, najlepiej o stałej porze. Można czytać kilka razy dziennie. 

2. Kącik czytelniczy

Warto urządzić w sali specjalny kącik do czytania, w którym pojawi się także niski regał z książkami dostępnymi dzieciom w czasie całego dnia pobytu w przedszkolu. Książki powinny być ustawione okładkami do czytelnika, by przyciągały uwagę dzieci i zachęcały do korzystania z nich. Nie zabraniajmy dzieciom samodzielnego sięgania po książki, ale zadbajmy, by były to książki odporne na dziecięce zabawy i nieporadność rączek – w twardych oprawach, najlepiej z twardymi kartkami (zwłaszcza dla najmłodszych czytelników   

3. Czas czytania dostosujmy do możliwości koncentracji dzieci.

Dzieci, które nie miały wcześniejszych doświadczeń z czytaniem, mogą mieć kłopot ze skupieniem uwagi dłużej niż przez kilka minut. Niektóre wcale początkowo nie będą umiały słuchać. Nie zniechęcajmy się! To normalny etap wychowania do czytania, trwający nawet kilka miesięcy, zanim dzieci przyzwyczają się do czytania i będą na nie z radością czekać.

 4. Nie zmuszajmy dzieci do nieruchomego siedzenia w miejscu.

Dzieciom, które mają otrzebę ruchu, można pozwolić na chodzenie lub na cichą zabawę - w tym czasie też będą słuchały. Przecież języka nie uczymy się tylko na siedząco! Pamiętajmy, że czytanie ma być dla dziecka przyjemnością, a nie obowiązkiem i udręką.

5. Czytaniu powinno towarzyszyć zajęcia inspirowane lekturą

– rozmowy i zabawy językowe, zabawy  ruchowe i muzyczne, zajęcia plastyczne, przygotowywanie przedstawień i dekoracji do nich itp.

6. Zapraszajmy do czytania gości

- rodziców, dziadków, harcerzy, seniorów, przedstawicieli ciekawych zawodów itd. , aby czytali dzieciom, opowiadali o swoich pasjach i pracy. Podniesie to rangę czytania, wprowadzi element dodatkowej atrakcji, poszerzy wiedzę dzieci i ich otwartość na innych ludzi, zachęci rodziców do czytania w domach i przekaże sygnał społeczeństwu, że czytanie dzieciom jest ważne.   
              
7. Zapraszajmy na spotkania czytelnicze osoby niepełnosprawne

– np. niewidome, na wózku inwalidzkim. Dzieci wcześniej powinny się dowiedzieć trochę o rodzaju choroby lub niepełnosprawności gościa i wspólnie przedyskutować i przygotować dla niego wszelkie ułatwienia w dojeździe do sali i podczas spotkania. (Trzeba zrobić rekonesans po budynku, rozważyć, przeszkody architektoniczne. W jednym z przedszkoli dzieci wykonały wspólnie drewniany podjazd – dostały deski, gwoździe, młotki, gogle na oczy i pod wodzą fachowego stolarza przygotowały to urządzenie). Spotkania takie poszerzą wiedzę dzieci i ich otwartość na innych ludzi, oswoją je z odmiennością i nauczą szacunku wobec osób niepełnosprawnych, rozwiną ich wrażliwość ludzką i moralną. 

8. Zapraszajmy gości z zagranicy, którzy mówią po polsku lub mogą przyjść z tłumaczem. 

(np. osoby mieszkające w Państwa okolicy, goście z Ambasady). Jeśli to możliwe – niech przyjdą w swym stroju narodowym i przyniosą charakterystyczne dla ich kraju rekwizyty – tkaniny, instrumenty, ozdoby. Niech przeczytają lub opowiedzą baśnie swego narodu, a potem opowiedzą dzieciom o życiu w swej dalekiej ojczyźnie.
           
9. Podejmijmy współpracę z pobliską biblioteką

...i zabierajmy dzieci np. raz w miesiącu do biblioteki, gdzie panie bibliotekarki pokażą  dzieciom i poczytają nowe książki oraz nauczą korzystania z zasobów bibliotecznych. Warto namówić bibliotekę, by zorganizowała KLUB MOTYLI KSIĄŻKOWYCH*
        
10. Zabierajmy dzieci na wyprawy do księgarni, hurtowni książek, redakcji gazet, do muzeów, na wystawy sztuki i wystawy techniki

– wychowanie dziecka na sprawnego czytelnika wymaga budowania jego wiedzy ogólnej, rozbudzenia ciekawości i potrzeby poszerzania wiedzy o świecie

 
UWAGA! 

Na początku każdego roku warto zorganizować spotkanie z rodzicami 
na temat potrzeby czytania dzieciom w domach, radykalnego ograniczenia czasu oglądania telewizji i korzystania z komputera, a także konieczności nadzorowania oglądanych przez dzieci programów telewizyjnych  i  gier komputerowych. Temat czytania powinien być stale obecny w rozmowach z rodzicami oraz w przekazywanych im do domu informacjach: np.  jakie książki zostały przeczytane w przedszkolu, jak konkretne dziecko reaguje na czytanie, jakie książki   poleca do czytania dzieciom Fundacja.  Warto też uświadomić rodzicom, że ich przykład jest dla dzieci bardzo ważny – jeśli sami czytają książki i czasopisma, a do tego czytają dzieciom – mają szansę wychowania czytelnika: osoby, która będzie mądra, wykształcona, szczęśliwa i która będzie żyła lepiej i dłużej. 

 




Polecamy

Książki Ireny Koźmińskiej i Elżbiety Olszewskiej pt. "Wychowanie przez czytanie" i "Z dzieckiem w świat wartości"

Nowe tytuły na Złotej Liście

 

Patronaty

 

Polityka prywatności
Projekt zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Projekt graficzny strony: Anita Głowińska; wykonanie: InforpolNET