Warsztaty „Tygrysie opowieści o sztuce” autorstwa Matei Petelskiej-Althamer, zorganizowane przez Fundację „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom”, sfinansowane z Krajowego Planu Odbudowy, to niezwykłe spotkania, które połączyły sztukę, ekologię i nowe technologie. W ramach projektu prowadzący, prof. Robert Manowski z Wyższej Szkoły Artystycznej oraz autorka projektu, odwiedzili dzieci w pięciu miejscowościach: Warszawie (dla dzieci z Zielonki), Bogurzynie (pod Mławą), Żyrardowie, Ożarowie Mazowieckim i Dąbrowie (gmina Strzegowo), aby wspólnie malować, odkrywać świat sztuki i rozwijać ich pasje.

Inspiracją dla warsztatów była książka Katarzyny Rygiel „Porozmawiajmy o sztuce, Tygrysie”, która zdobyła Grand Prix w VI Konkursie Literackim im. Astrid Lindgren na współczesną książkę dla dzieci i młodzieży, zorganizowanym przez Fundację „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom”. Książka wprowadza młodych czytelników w fascynujący świat malarstwa, opisując przygody chłopca imieniem Leon i jego przewodnika – Tygrysa z obrazu Henriego Rousseau. Matea Petelska-Althamer czytała dzieciom fragmenty książki, a w momencie, gdy Leon spotkał się z Tygrysem, uczestnicy warsztatów również mogli przeżyć tę scenę w niezwykły sposób. Dzięki animacji stworzonej przez prof. Roberta Manowskiego obraz Rousseau ożył – Tygrys poruszył się, zaczął padać deszcz. Te efekty nie tylko wprowadziły dzieci w świat malarstwa, ale także pobudziły ich wyobraźnię i ciekawość.

Podczas warsztatów dzieci miały okazję malować na dużych płótnach i ogromnym ekranie wykonanym z grubego, wysokiej jakości papieru. Wspólne tworzenie było nie tylko wyzwaniem artystycznym, ale i sposobem na budowanie relacji. „Wow! Każdy wniósł coś od siebie, a efekt końcowy wygląda jak przepiękne dzieło jednego artysty!” – powiedziała jedna z dziewczynek, podziwiając efekty grupowej pracy. Pewien chłopiec dodał: „Gdybym miał malować to sam, to chyba zajęłoby mi to miesiąc! A my to skończymy za chwilę!”. 

Na potrzeby warsztatów scenografię przygotowali studenci Wyższej Szkoły Artystycznej, którzy stworzyli dodatkowe elementy tropikalnej dżungli. Dzięki nim dzieci mogły poczuć się jak w lesie tropikalnym. Zawieszona na ścianach scenografia uzupełniała przestrzeń, wprowadzając uczestników w niezwykły klimat.


W czasie zajęć w Warszawie warsztaty wzbogacono o specjalne efekty dźwiękowe – z głośników sufitowych wydobywały się odgłosy burzy, śpiew egzotycznych ptaków, a także głos ChatGPT, który angażował dzieci w interaktywne rozmowy o sztuce i ekologii. Dzięki temu uczestnicy mogli jeszcze lepiej wczuć się w tropikalny klimat obrazów Rousseau.

Podczas warsztatów w Ożarowie Mazowieckim rozmawialiśmy o emocjach i o tym, jak można wyrażać je przez sztukę. Dzieci zastanawiały się, czy smutek musi być szary, czy też można malować trudne emocje także kolorami. Wyjątkowo wykształcone artystycznie dzieci bez trudu podały przykład Fridy Kahlo, która, opowiadając o bardzo trudnych przeżyciach, nie rezygnowała z koloru. Jeden z chłopców, któremu w trakcie zajęć było smutno, w swojej pracy użył jasnych, kontrastowych barw, by pokazać, że nawet trudne uczucia mogą być pełne życia. Rozmowy te były okazją do wyrażenia emocji i pokazania, jak różnorodne podejście do sztuki może wspierać dzieci w przepracowywaniu swoich odczuć.

Warsztaty były także okazją do wprowadzenia dzieci w temat ekologii. Dzieci dyskutowały o tym, jak można wprowadzać do sztuki materiały przyjazne środowisku. „Może następnym razem namaluję obraz liściem zamiast pędzlem?” – zaproponował jeden z młodszych uczestników warsztatów w Żyrardowie. Podczas zajęć promowano również program Fundacji „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom” „Ocalimy świat”, w ramach którego dzieci zachęcane są do dbania o środowisko i podejmowania działań proekologicznych. Zajęcia były doskonałą okazją, by pokazać młodym artystom, jak ważna jest troska o przyrodę i jak można łączyć ekologię z twórczością.

Dzięki tym warsztatom dzieci nie tylko poznały sztukę i techniki malarskie, ale także rozwijały wyobraźnię i uczyły się wyrażania swoich emocji. Prace stworzone podczas warsztatów stały się niepowtarzalnym zapisem dziecięcej wyobraźni i kreatywności.

Warsztaty „Tygrysie opowieści o sztuce” pokazały, że dziecięca wyobraźnia nie zna granic, a sztuka może być nie tylko piękna, ale i wartościowa dla świata, w którym żyjemy. Dla wielu uczestników był to pierwszy tak bliski kontakt z wielkoformatowym malarstwem i – jak sami mówili – „początek czegoś wielkiego”. 


Czytaj również