Witamy w pilotażu Programu „Ocalimy Świat”! Obejmie on uczniów klas I-III oraz IV-VI z 60 placówek – szkół i bibliotek. Pracą grup uczniowskich pokierują Edukatorzy. Podczas pilotażu uczniowie zapoznają się z opowiadaniami na temat zagadnień ekologicznych i uniwersalnych wartości moralnych, wykonają zadania zaproponowane w scenariuszach, zrealizują projekty proekologiczne w swoim otoczeniu, a ich prezentacje prześlą do Fundacji na konkurs. Wierzymy, że dzięki udziałowi w Programie OŚ staną się ludźmi, którzy mądrze i kompetentnie będą troszczyć się o Ziemię i wszystkich jej mieszkańców.
Życzymy wielu ważnych odkryć, przemyśleń i decyzji, dzięki którym wspólnie ocalimy świat!
Poniżej przedstawiamy Państwu etapy realizacji pilotażu z uwzględnieniem materiałów edukacyjnych. W zestawieniu znajdują się teksty literackie proponowane do czytania i omawiania na zajęciach, scenariusze do zajęć (z podziałem na grupy wiekowe), materiały edukacyjne Partnera Merytorycznego programu – Fundacji WWF Polska oraz informacje organizacyjno-techniczne. Materiały projektowe będą systematycznie uzupełniane podczas trwania pilotażu.
Uwaga! Udostępnione poniżej scenariusze zajęć zawierają dużo informacji i inspiracji. Edukatorzy nie muszą realizować ich w całości, mogą skupić się na treściach ekologicznych i wartościach moralnych, które na danym etapie realizacji Programu OŚ uznają za najważniejsze.
Oprócz dostepu do materiałów elektronicznych uczestnicy pilotażu otrzymają również przesyłki zawierające następujące materiały drukowane (książki i broszury):
- Ewa Nowak, Reginka szuka domu (klasy I-III)
- Zofia Stanecka, Marianna Oklejak, Basia i śmieci (klasy I-III)
- Justyna Bednarek, Ty też możesz uratować świat. Ekoopowiesci z Pietruszkowej Woli (klasy IV-VI)
- Irena Koźmińska, Elżbieta Olszewska, Z dzieckiem w świat wartości (poradnik dla prowadzących zajęcia)
- Tomasz Samojlik, Serce wilka (komiks)
- Raporty Fundacji WWF Polska
Dziękujemy Wydawnictwu HarperCollins Polska oraz Fundacji ING Dzieciom za podarowanie książek dla uczestników pilotażu!
Pilotaż Programu OŚ w klasach I-III
Etap I pilotażu dla klas I-III
Przerobienie tekstów literackich i scenariuszy
Tekst 1: Basia i śmieci – autorka: Zofia Stanecka
(książka w wersji papierowej została wysłana do placówek)
Scenariusz zajęć nr 1 (plik PDF, 248 KB)
*
Tekst 2: Miś Niepolarny – autor: Rafał Witek
Scenariusz zajęć nr 2 (plik PDF, 209 KB)
*
Tekst 3: Reginka szuka domu – autorka: Ewa Nowak
(książka w wersji papierowej została wysłana do placówek)
Scenariusz zajęć nr 3 (plik PDF, 216 KB)
Etap II pilotażu dla klas I-III
Przeprowadzenie przez uczniów projektu proekologicznego
Projekt proekologiczny na rzecz otoczenia (plik PDF, 163 KB)
Polecane narzędzia cyfrowe:
Canva – program służy do tworzenia m.in.: atrakcyjnych plakatów, ilustracji i infografik
https://www.canva.com/pl_pl/funkcje/
Toontastic (po angielsku) – umożliwia szybkie tworzenie filmu animowanego
https://toontastic.withgoogle.com
Pixabay – zawiera bazę bezpłatnych grafik i zdjęć, np.: do prezentacji i promocji projektu
Etap III pilotażu dla klas I-III
Przygotowanie i przesłanie prezentacji
Przygotowanie prezentacji projektu, konkurs na najlepszą prezentację w placówce, przesłanie najlepszej prezentacji z placówki do Fundacji.
Wytyczne nt. formatu prezentacji – już wkrótce
Pilotaż Programu OŚ w klasach IV-VI
Etap I pilotażu dla klas IV-VI
Przerobienie tekstów literackich i scenariuszy zajęć
Tekst 1: Operacja „Rysiek” – autor: Marcin Kozioł
Scenariusz zajęć na podstawie opowiadania Operacja „Rysiek” (plik PDF, 275 KB)
*
Tekst 2: Ty też możesz uratować świat. Ekoopowieści z Pietruszkowej Woli (rozdział 1) – autorka: Justyna Bednarek
Scenariusze zajęć do książki
*
Tekst 3: Ty też możesz uratować świat. Ekoopowieści z Pietruszkowej Woli (rozdział 5) – autorka: Justyna Bednarek
Scenariusze zajęć do książki
Elektroniczna wersja książki Justyny Bednarek dostępna jest po kliknięciu w podlinkowany tytuł: Ty też możesz uratować świat. Ekoopowieści z Pietruszkowej Woli (do czytania online w formacie ISSUU).
Etap II pilotażu dla klas IV-VI
Przeprowadzenie przez uczniów projektu proekologicznego
Informacja nt. uczniowskich projektów (plik PDF, 163 KB)
Polecane narzędzia cyfrowe:
Canva – program służy do tworzenia m.in.: atrakcyjnych plakatów, ilustracji i infografik
https://www.canva.com/pl_pl/funkcje/
Toontastic (po angielsku) – umożliwia szybkie tworzenie filmu animowanego
https://toontastic.withgoogle.com
Pixabay – zawiera bazę bezpłatnych grafik i zdjęć, np.: do prezentacji i promocji projektu
Kahoot (po angielsku) – pozwala na przeprowadzenie głosowania lub quizu w formie zabawy, zebrania informacji zwrotnej od odbiorców lub publiczności
https://kahoot.com/schools/ways-to-play/
Dokumenty Google – umożliwiają wspólną pracę wielu osób na jednym dokumencie w tym samym czasie
https://support.google.com/docs/answer/7068618?hl=pl&co=GENIE.Platform%3DDesktop
Formularze Google – umożliwiają stworzenie ankiety, zebranie opinii, uzyskanie informacji zwrotnej
https://support.google.com/docs/answer/6281888?hl=pl&co=GENIE.Platform%3DDesktop
Etap III pilotażu dla klas IV-VI
Przygotowanie i przesłanie prezentacji
Przygotowanie prezentacji projektu, konkurs na najlepszą prezentację w placówce, przesłanie najlepszej prezentacji z placówki do Fundacji.
Wytyczne nt. formatu prezentacji – już wkrótce
MATERIAŁY od WWF Polska:
- Narzędziowniki Fundacji WWF Polska (Klimat, Ssaki morskie, Duże drapieżniki)
https://www.wwf.pl/edukacja-wwf - Raport Fundacji WWF Polska dotyczące problemów ekologicznych
https://www.wwf.pl/living-planet-report-2020