- Czytajmy dzieciom książki ze Złotej Listy Fundacji lub zadane lektury szkolne – np. z podziałem na role. Bardzo zachęcamy do czytania książek nagrodzonych w V Konkursie literackim im. Astrid Lindgren na współczesną książkę dla dzieci i młodzieży a także w poprzednich edycjach Konkursu – są świetne!
- Zabawa w asystenta kuchennego Podobnie jak w przypadku zabawy z przedszkolakami, rozmowa w trakcie zajęć w kuchni powinna być głównym składnikiem tego doświadczenia, a zadania kulinarne dla uczniów mogą być już bardziej skomplikowane i samodzielne.
- Proponujemy przeczytanie wywiadu z dr Teresą Jadczak-Szumiło, psycholożką, na temat jej wspomnień z dzieciństwa, w tym ze wspólnego kucharzenia z siostrami. Tekst jest zamieszczony w książce „Gorzka czekolada – nowe opowiadania o ważnych sprawach” tom II, po opowiadaniu Katarzyny Majgier pt. Życie pożyczone.
- Wirtualne podróże Jest latający dywan, może być pływająca kanapa lub wyścigowy stół! Wprawdzie nie możemy teraz wybrać się w prawdziwą podróż, ale od czego wyobraźnia! Pobawmy się z dziećmi w wyprawy do różnych krajów.
- Wybierzmy wspólnie na mapie lub globusie kraj, który chcemy odwiedzić.
- Poszukajmy w internecie informacji o nim oraz zdjęć z różnych ciekawych miejsc na jego terytorium. (przykłady: Kapadocja w Turcji, Alhambra w Hiszpanii, Wielki Kanion i Kanion Antylop w USA, Luwr we Francji, Pompeje we Włoszech, wodospady Iguazú w Argentynie, mauzoleum Tadź Mahal w Indiach)
- Zobaczmy, jakie stroje noszą mieszkańcy. Spróbujmy wykonać dla siebie taki strój, korzystając z naszych ubrań i różnych akcesoriów, które mamy w domu. (Możemy też zachęcić dzieci do narysowania i wycięcia z kartonu „mieszkańca” wybranego kraju i przygotowania dla niego wyciętego z papieru, pokolorowanego ubranka, które na nim zawiesimy na zaginanych zaczepach. Ten kartonowy „model” może nosić stroje z różnych stron świata).
- Dowiedzmy się, jaki jest miejscowy język. Spróbujmy znaleźć zwroty znaczące: „dzień dobry”, „dziękuję”, „Jak się masz?” – i nauczmy się wraz z dziećmi je wymawiać.
- Sprawdźmy, jak możemy się dostać do tego kraju: statkiem (kanapa), samochodem (stół), a może cepelinem (karton) – i wyruszmy w tę pełną niespodzianek i niebezpieczeństw podróż.
- Kiedy już dopłyniemy, dojedziemy lub dolecimy do wybranego kraju, warto zjeść jakiś lokalny specjał. Sprawdźmy, jakie są popularne miejscowe potrawy i spróbujmy je wspólnie przyrządzić w naszej kuchni (np. meksykańskie burrito, turecki falafel, włoskie spaghetti, czy hinduskie aloo gobi).
- Po posiłku można odpocząć i przeczytać „coś lokalnego”. Dowiedzmy się czegoś o literaturze danego kraju, jeśli mamy w domu baśnie z danego regionu lub jakąś książkę dla dzieci autora tej narodowości – poczytajmy je dzieciom.
- I oczywiście zaplanujmy kolejną podróż!
- Stwórzmy wspólnie drzewo genealogiczne rodziny.
Pomagamy dzieciom stworzyć diagram/rysunek, zachęcamy dzieci do przeprowadzenia „wywiadów” z Babciami, Dziadkami, Ciociami, by nie tylko uzupełnili drzewo o dalsze osoby z rodziny, ale też o historie z ich życia. Możemy wspólnie stworzyć album ze zdjęciami lub rysunkami dzieci przedstawiającymi konkretne osoby lub ciekawe sytuacje które im się w życiu przytrafiły. Pozwólmy dzieciom być głównymi pomysłodawcami i wykonawcami projektu.
Na koniec wyciągnijmy albumy rodzinne i pokażmy dzieciom zdjęcia, przywołując członków rodziny i historie ich życia.
- Pamiętajmy o gimnastyce i wspólnych spacerach w miejscach niezatłoczonych i zgodnie z zaleceniami epidemiologów!
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego