Obie książki z serii „Gorzka Czekolada” można zamówić w księgarni internetowej inverso.pl z 45% rabatem w stosunku do ceny okładkowej.

Dziękujemy wydawnictwu Prószyński Media za bezpłatne udostępnienie opowiadań.

Porozmawiajmy o wartościach po lekturze opowiadań ze zbioru „Gorzka Czekolada i inne opowiadania o ważnych sprawach”

  1. Zachęcamy do rozmów z nastolatkami o uniwersalnych wartościach moralnych, takich jak szacunek, uczciwość, odpowiedzialność, odwaga cywilna, samodyscyplina, sprawiedliwość, przyjaźń, życzliwość, piękno, optymizm, mądrość. Pomocą może być podlinkowany wyżej materiał „Czym są uniwersalne wartości moralne?” oraz lektura opowiadań o wartościach moralnych z tomu „Gorzka czekolada i inne opowiadania o ważnych sprawach”, napisanych przez znakomitych polskich autorów. Warto najpierw samemu zapoznać się opisami wartości moralnych, można też przejrzeć scenariusze ułatwiające rozmowę z dziećmi.
  2. Przeczytajmy dzieciom na głos wybrane teksty ze zbioru „Gorzka czekolada…”. Proponujemy na początek opowiadania: Burza, System, które można pobrać jako e-booki. Podyskutujmy o wartościach moralnych ukazanych w tych opowiadaniach – o efektach ich przestrzegania w życiu i konsekwencjach ich łamania.
  3. Lektura opowiadań jest zaproszeniem do rozmowy o prawdziwych, trudnych moralnie sytuacjach, z którymi nasze dzieci stykają się na co dzień. Bądźmy taktowni i empatyczni – wtedy chętniej zdradzą nam, jakie mają problemy w relacjach z rówieśnikami i w innych sytuacjach życiowych. Zapytajmy, co zamierzają zrobić. Nie serwujmy naszych gotowych rozwiązań, ale delikatnie zaoferujmy pomoc. Najcenniejszym wsparciem jest wysłuchanie bez krytykowania.

Poczytajmy wspólnie opowiadania o emocjach i mechanizmach psychologicznych z tomu II zbioru „Gorzka czekolada – nowe opowiadania o ważnych sprawach.” Najważniejszą korzyścią z przeczytania dzieciom opowiadań będzie rozmowa z nimi o trudnych emocjach oraz problemach rówieśniczych, z którymi stykają się w szkole, lub w internecie. W rozmowie takiej mogą pomóc Rodzicom krótkie wywiady z psychologami zamieszczone po każdym z opowiadań. Możemy też przeczytać je naszym dzieciom, jeśli wykażą zainteresowanie.

Porozmawiajmy też z dziećmi na temat wpływu mediów społecznościowych na ich życie: na samopoczucie, zainteresowania, zachowania, postrzeganie własnego wyglądu. Okażmy im dużo zrozumienia i wsparcia. Świat ciągłych presji, w którym żyją, to nie ich dzieło i nie ich wina, ale skutek postępu technicznego oraz nieobecności rodziców, których pochłonęło życie zawodowe i inne obowiązki. Zastanówmy się wspólnie, czy postęp zawsze oznacza zmiany na dobre. Przed rozmową warto przeczytać wywiad z psycholożką dr Teresą Jadczak-Szumiło.

Stwórzmy razem drzewo genealogiczne rodziny Zachęćmy dzieci do narysowania grafu rodzinnych powiązań. Warto też pozbierać ciekawe historie z życia bliższych i dalszych członków rodziny i wzbogacić o nie nasze rodzinne drzewo. Udostępnijmy im rodzinne zdjęcia, które mogą sfotografować i umieścić na opracowywanym drzewie – np. w wersji online. Jest to okazja, żeby wyjaśnić naszym dzieciom, że nie wszystkimi informacjami i zdjęciami trzeba dzielić się w internecie. Warto uświadomić naszym nastolatkom istnienie przestrzeni wartości prywatnych, o których nie powinni rozgłaszać całemu światu. Niech uczą się dyskrecji oraz umiejętności powstrzymywania chęci natychmiastowego wrzucania dowolnych informacji na FB. Taka powściągliwość to zarazem ćwiczenie umiejętności zachowania powierzonych tajemnic, a to cenna cecha przyjaciół.

Zajrzyjmy wspólnie do Złotej Listy polecanych książek. Zachęcamy do zapoznania się z książkami z dwóch kolekcji „Cała Polska czyta dzieciom”.

Zachęcamy do rozmowy z dziećmi o tajemnicach, których nie należy ukrywać – np. o tym, że ktoś kradnie, bierze narkotyki, krzywdzi innych – bo chronienie takiego kolegi nie jest miarą przyjaźni, lecz źle rozumianą, fałszywą lojalnością, nieodpowiedzialnością lub nawet tchórzostwem.

Polecamy przy tej okazji książkę z listy tytułów rekomendowanych dla rodziców autorstwa Ewy Zubrzyckiej Tajemnice pod lupą.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego

Czytaj również