Witamy w pilotażu Programu „Ocalimy Świat”! Obejmie on uczniów klas I-III oraz IV-VI z 60 placówek – szkół i bibliotek. Pracą grup uczniowskich pokierują Edukatorzy. Podczas pilotażu uczniowie zapoznają się z opowiadaniami na temat zagadnień ekologicznych i uniwersalnych wartości moralnych, wykonają zadania zaproponowane w scenariuszach, zrealizują projekty proekologiczne w swoim otoczeniu, a ich prezentacje prześlą do Fundacji na konkurs. Wierzymy, że dzięki udziałowi w Programie OŚ staną się ludźmi, którzy mądrze i kompetentnie będą troszczyć się o Ziemię i wszystkich jej mieszkańców.

Życzymy wielu ważnych odkryć, przemyśleń i decyzji, dzięki którym wspólnie ocalimy świat!

Poniżej przedstawiamy Państwu etapy realizacji pilotażu z uwzględnieniem materiałów edukacyjnych.  W zestawieniu znajdują się teksty literackie proponowane do czytania i omawiania na zajęciach, scenariusze do zajęć (z podziałem na grupy wiekowe), materiały edukacyjne Partnera Merytorycznego programu – Fundacji WWF Polska oraz informacje organizacyjno-techniczne. Materiały projektowe będą systematycznie uzupełniane podczas trwania pilotażu.

Uwaga! Udostępnione poniżej scenariusze zajęć zawierają dużo informacji i inspiracji. Edukatorzy nie muszą realizować ich w całości, mogą skupić się na treściach ekologicznych i wartościach moralnych, które na danym etapie realizacji Programu OŚ uznają za najważniejsze.

Oprócz dostepu do materiałów elektronicznych uczestnicy pilotażu otrzymają również przesyłki zawierające następujące materiały drukowane (książki i broszury):

  • Ewa Nowak, Reginka szuka domu (klasy I-III)
  • Zofia Stanecka, Marianna Oklejak, Basia i śmieci (klasy I-III)
  • Justyna Bednarek, Ty też możesz uratować świat. Ekoopowiesci z Pietruszkowej Woli (klasy IV-VI)
  • Irena Koźmińska, Elżbieta Olszewska, Z dzieckiem w świat wartości (poradnik dla prowadzących zajęcia)
  • Tomasz Samojlik, Serce wilka (komiks)
  • Raporty Fundacji WWF Polska

Dziękujemy Wydawnictwu HarperCollins Polska oraz Fundacji ING Dzieciom za podarowanie książek dla uczestników pilotażu!

Pilotaż Programu OŚ w klasach I-III

Etap I pilotażu dla klas I-III

Przerobienie tekstów literackich i scenariuszy

Tekst 1: Basia i śmieci – autorka: Zofia Stanecka
(książka w wersji papierowej została wysłana do placówek)
Scenariusz zajęć nr 1 (plik PDF, 248 KB)
*
Tekst 2: Miś Niepolarny – autor: Rafał Witek
Scenariusz zajęć nr 2 (plik PDF, 209 KB)
*
Tekst 3: Reginka szuka domu – autorka: Ewa Nowak
(książka w wersji papierowej została wysłana do placówek)
Scenariusz zajęć nr 3 (plik PDF, 216 KB)

Etap II pilotażu dla klas I-III

Przeprowadzenie przez uczniów projektu proekologicznego

Projekt proekologiczny na rzecz otoczenia (plik PDF, 163 KB)

Polecane narzędzia cyfrowe:
Canva – program służy do tworzenia m.in.: atrakcyjnych plakatów, ilustracji i infografik
https://www.canva.com/pl_pl/funkcje/

Toontastic (po angielsku) – umożliwia szybkie tworzenie filmu animowanego
https://toontastic.withgoogle.com

Pixabay – zawiera bazę bezpłatnych grafik i zdjęć, np.: do prezentacji i promocji projektu

Etap III pilotażu dla klas I-III

Przygotowanie i przesłanie prezentacji

Przygotowanie prezentacji projektu, konkurs na najlepszą prezentację w placówce, przesłanie najlepszej prezentacji z placówki do Fundacji.

Wytyczne nt. formatu prezentacji już wkrótce

Pilotaż Programu OŚ w klasach IV-VI

Etap I pilotażu dla klas IV-VI

Przerobienie tekstów literackich i scenariuszy zajęć

Tekst 1: Operacja „Rysiek – autor: Marcin Kozioł  
Scenariusz zajęć na podstawie opowiadania Operacja „Rysiek” (plik PDF, 275 KB)
*
Tekst 2: Ty też możesz uratować świat. Ekoopowieści z Pietruszkowej Woli (rozdział 1) – autorka: Justyna Bednarek
Scenariusz udostępnimy w terminie późniejszym
*
Tekst 3: Ty też możesz uratować świat. Ekoopowieści z Pietruszkowej Woli (rozdział 5)autorka: Justyna Bednarek
Scenariusz udostępnimy w terminie późniejszym

Elektroniczna wersja książki Justyny Bednarek dostępna jest po kliknięciu w podlinkowany tytuł: Ty też możesz uratować świat. Ekoopowieści z Pietruszkowej Woli (do czytania online w formacie ISSUU).

Etap II pilotażu dla klas IV-VI

Przeprowadzenie przez uczniów projektu proekologicznego

Informacja nt. uczniowskich projektów (plik PDF, 163 KB)

Polecane narzędzia cyfrowe:
Canva – program służy do tworzenia m.in.: atrakcyjnych plakatów, ilustracji i infografik
https://www.canva.com/pl_pl/funkcje/

Toontastic (po angielsku) – umożliwia szybkie tworzenie filmu animowanego
https://toontastic.withgoogle.com

Pixabay – zawiera bazę bezpłatnych grafik i zdjęć, np.: do prezentacji i promocji projektu

Kahoot (po angielsku) – pozwala na przeprowadzenie głosowania lub quizu w formie zabawy, zebrania informacji zwrotnej od odbiorców lub publiczności
https://kahoot.com/schools/ways-to-play/

Dokumenty Google – umożliwiają wspólną pracę wielu osób na jednym dokumencie w tym samym czasie
https://support.google.com/docs/answer/7068618?hl=pl&co=GENIE.Platform%3DDesktop

Formularze Google – umożliwiają stworzenie ankiety, zebranie opinii, uzyskanie informacji zwrotnej
https://support.google.com/docs/answer/6281888?hl=pl&co=GENIE.Platform%3DDesktop

Etap III pilotażu dla klas IV-VI

Przygotowanie i przesłanie prezentacji

Przygotowanie prezentacji projektu, konkurs na najlepszą prezentację w placówce, przesłanie najlepszej prezentacji z placówki do Fundacji.

Wytyczne nt. formatu prezentacji już wkrótce

MATERIAŁY od WWF Polska:

Czytaj również