Misją Fundacji jest wspieranie zdrowego rozwoju psychicznego, umysłowego, moralnego i społecznego dzieci i młodzieży oraz mądrego wychowania. Czytanie dzieciom to świetny sposób realizacji naszej misji, służy bowiem:
- rozwijaniu inteligencji emocjonalnej, w tym empatii i poczucia własnej wartości dziecka;
- doskonaleniu umiejętności językowych i czytelniczych;
- nauce myślenia;
- poszerzaniu wiedzy;
- budowaniu umiejętności i postaw prospołecznych;
- rozwijaniu zainteresowań i otwartości na świat;
- budowaniu potrzeb kulturalnych oraz nawyku czytania i poszerzania wiedzy;
- nauczaniu wartości i wzmacnianiu najlepszych cech dziecka.
Kryteria opracowane przez Kapitułę Złotej Listy.
Warszawa, luty 2020 r.
UWAGA: W konkretnej książce możemy nie znaleźć wszystkich pożądanych wartości, ale im więcej ich czytamy, tym paleta wartości stanie się pełniejsza
Kryteria
Do głośnego czytania dzieciom wybierajmy książki wspierające ich rozwój:
- skierowane do dziecka, dostosowane do jego wieku i wrażliwości, nie wzbudzające lęków;
- napisane/tłumaczone poprawnym i pięknym językiem, dobre pod względem literackim;
- wywołujące żywe zainteresowanie dziecka lub nastolatka;
- sensowne – o czymś istotnym dla dziecka, uczące je czegoś ważnego;
- kształtujące postawę optymizmu i wiary w siebie;
- rozwijające poczucie humoru, także abstrakcyjnego;
- rozwijające dobry smak, oferujące rozrywkę na wysokim poziomie;
- rozwijające wrażliwość estetyczną;
- niosące pozytywny przekaz moralny, w tym przesłanie szacunku wobec dziecka, ludzi, innych istot, przyrody, kraju, uznanych norm społecznych i sprawiedliwego prawa;
- promujące wzorce postaw akceptowanych społecznie jako dobre, mądre, sprawiedliwe, nieukazujące złych oraz niebezpiecznych zachowań jako atrakcyjnych.
Jak osiągnąć maksimum korzyści z czytania dzieciom ?
- Czytać z radością, w miłej atmosferze, by utrwalić skojarzenie czytania z przyjemnością.
- Czytać regularnie, o stałej porze – najlepiej 20 minut dziennie. Codziennie!
- Na prośbę dziecka – czytać wielokrotnie tę sama książkę.
- Nie czytać książek, których dziecko nie chce słuchać, które np. są dla niego nudne.
- Traktować czytanie jako przywilej, nie zmuszać do czytania i nigdy nie traktować go jako kary.
- Rozmawiać o lekturach; wyjaśniać, że nie wszystkie fikcyjne sytuacje są pożądane w życiu.
- Czytać dziecku na głos lektury szkolne, przez które samo nie może przebrnąć.
- Zapewnić obecność książek w otoczeniu dziecka.
- Dawać przykład radości czytania, czytając sobie samemu.