Grudzień 2025
1pon
Książki na grudzień
Pamiętajmy o nadchodzących mikołajkach – czy nie najlepszym prezentem będzie nowa książka
do wspólnego czytania?
Pamiętajmy o prezentach pod choinkę, pod którą powinny znaleźć się też książki. Kiedy już pójdą
w niepamięć rolki, bluzeczki, zabawki – książki na półce pozostaną. Może wśród nich ta ulubiona, spod choinki?
Macie przed sobą cały grudzień na wyszukanie książki, która będzie pasować do Waszego dziecka. Najlepsze tytuły (i recenzje większości książek) znajdziecie na naszej Złotej Liście. A my będziemy nadal śledzić i podpowiadać Wam księgarskie nowości na FB i IG, żeby pod choinką znalazł się naprawdę wartościowy i piękny prezent literacki. A wraz z nim – CZAS na czytanie. Pamiętacie? Czytaj dziecku 20 minut dziennie. Codziennie!
3śr
Międzynarodowy Dzień Osób z Niepełnosprawnościami
Dzień ten ustanowiony został przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w 1992 r.
Wskażmy tego dnia osoby niepełnosprawne w literaturze. Proponujemy do czytania młodszym dzieciom: Kosmitę Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel oraz Żółte kółka Elizy Piotrowskiej – dla dzieci młodszych, a dla młodzieży – Marcina Szczygielskiego Czarny Młyn, Katarzyny Ryrych Wyspę mojej siostry oraz O Stephenie Hawkingu, czarnej dziurze i myszach podpodłogowych, a także Kazimierza Szymeczki Tetrusa oraz Magdy Papuzińskiej Wszystko jest możliwe. Piękny przykład przyjaźni chłopców niepełnosprawnego i zdrowego opisuje Katarzyna Ryrych w znakomitym opowiadaniu Złomek z I tomu Gorzkiej czekolady, które szczególnie polecamy.
Przypomnijmy dzieciom o szacunku dla osób z niepełnosprawnościami, o tym, że niepełnosprawnym można się stać w każdej chwili, że zdrowie i sprawność nie są nam dane na zawsze.
5pt
Międzynarodowy Dzień Wolontariusza

Święto ustanowione w uznaniu pracy tysięcy wolontariuszy na całym świecie. Ich trud, poświęcony czas, pomaganie innym zmieniają świat na lepsze! Dziękujemy wszystkim wolontariuszom, szczególnie tym, którzy wspierają swymi działaniami naszą Fundację – Liderom kampanii
„Cała Polska czyta dzieciom”!
6so
Mikołajki z Mikołajkiem
Mikołajki to doskonała okazja do poczytania książek autorstwa René Goscinny’ego i Jean-Jacques’a Sempégo o przygodach Mikołajka i jego szkolnych kolegów!
13so
Dzień Księgarza
Z tej okazji wybierzmy się z dziećmi do zaprzyjaźnionej księgarni, porozmawiajmy o pracy księgarzy, sposobach promocji książek, ich podaży oraz problemach z czytelnictwem.
Święto wywodzi się z okresu międzywojnia – o jego genezie można przeczytać na portalu Legalna Kultura.
17śr
Dzień bez Przekleństw
Porozmawiajmy o współczesnej narastającej wulgaryzacji języka, o przekleństwach-przerywnikach wypowiedzi, traktowanych jak przecinek. Uświadommy dzieciom, że używanie wobec innej osoby/osób obraźliwych określeń i przekleństw jest formą przemocy obliczoną na zastraszenie
i poniżenie innych. Nie wyrażajmy na to zgody! Zwracajmy grzecznie uwagę ludziom, którzy przeklinają w przestrzeni publicznej lub w naszej obecności: „Przepraszam, bardzo mi przeszkadza taki język, źle się z tym czuję, czy mogę prosić, abyś/aby Pan… nie używał w mojej obecności/we wspólnej przestrzeni publicznej takich wyrazów?”. Wspólnie zobowiążmy się, że nie tylko tego dnia, ale przez cały rok (a nawet przez całe życie!) nie będziemy przeklinać, bo to nie świadczy dobrze
o naszym poziomie umysłowym i naszej kulturze, nawet jeśli aktualnie jest „w modzie”.
Można pobawić się w wymyślanie alternatywnych wyrażeń – czasem, gdy komuś przekleństwo ciśnie się na usta, warto mieć w zanadrzu zabawne określenie. Pewna dziewczynka w chwilach wielkiego wzburzenia woła: „Jasna lipa!” Możemy też poszukać inspiracji w książkach Michała Rusinka ─ Jak przekręcać i przeklinać oraz Jak przeklinać. Poradnik dla dzieci.
18czw
Międzynarodowy Dzień Emigrantów
Emigracja to tak bardzo aktualny temat, który koniecznie trzeba omówić z dziećmi!
Porozmawiajmy o przyczynach emigracji (prześladowania, wojny, klęski żywiołowe, bieda, inne),
o tym, jak wielkim dramatem jest opuszczenie swojego kraju, miejscowości, rodziny, przyjaciół, szkoły, jak trudno jest rozpoczynać życie w nowym kraju, poznawać nowych ludzi, nowy język, obyczaje; opowiedzmy im, jak wyglądają obozy dla uchodźców. Porozmawiajmy o wielkich emigracjach w historii, a także o „wielkich emigrantach” literatury polskiej: Miłoszu, Gombrowiczu, Lechoniu, itp.
Warto również podjąć rozmowę o tym, jak działalność człowieka, np. masowa wycinka lasów, przyczynia się do zmian klimatu i suszy, popychając tysiące ludzi do opuszczenia domów
w poszukiwaniu miejsc, gdzie jest woda, jedzenie i praca. Warto przeczytać młodszym dzieciom poruszające książki o uchodźcach – ich rówieśnikach: Chłopca z Lampedusy Rafała Witka, czy Hebanowe serce Renaty Piątkowskiej, a nieco starszym zaproponujmy wspólną lekturę książki Chłopiec znikąd Katherine Marsh.
Warto zwiedzić gdyńskie Muzeum Emigracji, pokazać młodym ludziom, że nasi rodacy też emigrowali z różnych przyczyn, a mieszkańcy krajów, do których się udawali, pomagali im przetrwać pierwszy, najtrudniejszy okres na obczyźnie.
Starszej młodzieży polecamy książki: Wielki przypływ Jarosława Mikołajewskiego oraz Obczyzno moja Elizy Piotrowskiej.
24śr
Wigilia Bożego Narodzenia
Gałczyński Konstanty Ildefons
Kto wymyślił choinki?

Moje kochane dzieci,
był taki czas na świecie,
ze wcale nie było choinek,
ani jednej, i dzięcioł wyrywał sobie piórka
z rozpaczy, i płakała wiewiórka,
co ma ogonek jak dymiący kominek.
Ciężkie to były czasy niepospolicie,
bo cóż to, proszę was, za życie
na święta bez choinki, czyste kpinki.
Więc kiedy nadchodziły święta,
dzieci w domu, a w lesie hałasowały zwierzęta:
My chcemy, żeby natychmiast były choinki!
(…) I rzeczywiście: jak przychodziła Gwiazdka,
nic nigdzie nie tonęło w blaskach,
był to widok nader niemiły;
i nikt nie myślał o zielonej świeczce,
i ciemno było, proszę was, jak w beczce,
przez to, że się nigdzie choinki nie świeciły.
Ale w chatce na nóżkach sowich
mieszkał pewien tajemniczy człowiek,
który miał złote książki i zielone pióro.
I jak nie krzyknie ten dobry człowiek:
Poczekajcie chwilkę, ja zaraz zrobię,
że nigdzie nie będzie ponuro.
No i popatrzcie: od jednego słowa
świerki strzelają, gdzie była dąbrowa,
choinki nareszcie będą.
Bo ma poeta słowa tajemnicze,
którymi może spełnić każde z życzeń.
(A ten człowiek był właśnie poetą).
(…) Więc już teraz, chłopcy i dziewczynki,
czy wiecie, kto wymyślił choinki?
Czy już teraz każde dziecko wie to?
Chórem dzieci: TO TEN ODWAŻNY, DOBRY CZŁOWIEK,
CO MIESZKA W CHATCE NA NÓŻKACH SOWICH,
CO LUDZIE PRZEZYWAJĄ POETĄ. (…)
31śr
Sylwester
Żegnamy odchodzący rok i witamy nowy! Chcemy wierzyć, że będzie spokojniejszy i lepszy!
Zachęćmy dzieci do świętowania sylwestra bez petard, opowiedzmy, jak bardzo boją się ich zwierzęta. Pomoże nam w tym Kulawy, jeden z bohaterów książki My psy, czyli czapka generała Yamamoto autorstwa Henia Psa, którego opowieść przetłumaczyli na ludzki jego przyjaciele: Lena Ledoff i Przemysław Dąbrowski.
Huku sylwestra nie lubi też wielu ludzi. Zrozummy ich. Rozwijajmy w sobie empatię, współodczuwanie.
Zróbmy podsumowanie starego roku – co udało nam się zrobić dobrze, nad czym musimy popracować. Ile książek przeczytaliśmy, czy udało nam się polepszyć świat poprzez działania ekologiczne, życzliwość, dobroć, empatię? I życzmy sobie nawzajem SZCZĘŚLIWEGO NOWEGO ROKU!















